با مشاركت بخش خصوصی زمین شناسی از فعالیت های گلوگاهی خارج می شود
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش ایرنا ،‌' مهدی غضنفری‌' در سی امین گردهمایی علوم زمین گفت:‌‌ باید با گسترش فعالیت های علمی نوعی شركت های دانش پایه را شكل داد تا فعالیت های عملیاتی سازمان زمین شناسی به دانشگاهی ها و نیروهای جوان برون سپاری شود ‌باید فعالیت ها افزایش یافته و از حالت گلوگاهی خارج گردد

وی گفت: هرچه به سمت جلوتر حركت می كنیم علوم زمینی پیچیده تر، ‌هوشمندانه تر و تخصصی تر می شود و باید ابزار كافی برای شناخت لایه های زمین یا معادن داشته باشیم.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت معتقداست : متخصصان ایرانی در حوزه زمین شناسی افتخارات بزرگی را در دیگر كشورها به دست آورده اند و طرف های خارجی به طور دایم علاقه مندی خود را به بهره گیری از دانش و توان ایرانیان در كشورهای خود اعلام می كنند.

از نظر وی برای حفظ منافع ملی نیازمند تخصص زمین شناسی و كار حرفه ای هستیم و ‌پایین بودن اطلاعات تخصصی باعث می شود حتی درمورد برنامه ریزی و نوع مشاركت با طرف های خارجی اشتباهاتی رخ دهد ،پس برای حفظ منافع ملی به این تخصص نیاز است .

وزیرصنعت ، معدن و تجارت می گوید :‌ یكی از سازمان هایی كه مسئولان دولتی تاكنون در سفرهای مختلف جهت معرفی جهت ارایه خدمات به طرف های خارجی مشكلی نداشته اند ، سازمان زمین شناسی است .

وی شرایط كنونی كشور از نظر آب و هوایی را مورد توجه قرار داد و افزود: شاید بشود گفت در آینده علوم زمینی و علومی كه ما را به سمت تجهیز،‌ كاهش مخاطرات و استفاده بهتر از منابع زیر زمینی حركت می دهد ، علم برتر محسوب شود و كشورهای برخوردار ازاین علوم ، در كاهش مخاطرات خود موفق تر هستند.

وی گفت :‌همه كشورما را به داشتن منابع غنی نفت و گاز و رتبه بالا دراین حوزه می شناسند اما با كمال تاسف كمتر در مورد معدن و نقش آن در توسعه اقتصاد كشور سخنی به میان آمده است شاید به این دلیل باشد كه نقش اكتشاف در دستیابی به ذخایر كمتر دیده شده باشد.

* ضرورت توجه به اكتشاف در استان های مختلف

وی در بخشی از سخنان خود به سفرهای استانی هیات دولت به مناطق مختلف نیز اشاره ای داشت و گفت : درحالی كه ممكن است سنگ های معدنی دراطراف شهرها باشند اما تلاش معدنی و پیش نیاز آن تلاش اكتشافی صورت نگرفته و برآوردی به ما نمی دهد كه آیا سرمایه گذاری درآن منطقه خاص بازگشت دارد یا خیر ؟

وزیر صنعت ؛‌معدن و تجارت با اشاره براینكه دو درصد ذخایر معدنی جهان مربوط به ایران است كه گام سخت آن اكتشاف و زمین شناسی است ، افزود: از این میزان معدن 12 نوع ماده فلزی و 36 نوع مواد غیر فلزی است .

** سرمایه گذاری مشترك ایران و قزاقستان دریك معدن طلا

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود در سی امین گردهمایی علوم زمین گفت: در شهر قروه استان كردستان یكی از معادن طلا با سرمایه مشترك ایرانی به طرف قزاقی واگذار شد و درهمین مراسم بود كه سفیر قزاقستان از آمادگی كشورش برای انجام سرمایه گذاری مشابهی در دیگر استان ها خبرداد .

غضنفری معتقداست: اگر در كشور مرحله اكتشاف و برآورد دقیق از ذخایر معدنی با سرعت بهتری انجام شود در مرحله بعدی سرمایه گذاران داخلی وخارجی ارزش آن را در می یابند .

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنرانی خود با طرح این پرسش ها كه به چه نوع تقسیم بندی در حوزه حضور بخش خصوصی در كنار دولتی ، موضوع اكتشاف و فعالیت های سازمان زمین شناسی قائل هستیم ؟ تا چه حد فعالیت زمین شناسی دولتی باشد و چه فعالیت هایی می تواند به بخش خصوصی واگذار شود ؟ گفت : توان بیشتری در برون از سازمان زمین شناسی وجود دارد .

از نظر غضنفری دو نوع پشتیبانی زمین شناسی برای سرعت كار نیاز است نخست سرعت بخشی به كار زمین شناسی و دوم نقش انجمن ها، ‌تشكل ها و بخش خصوصی كه قصد دارد فعالیت های زمین شناسی را انجام دهد . این شركت ها ممكن است نیاز به كمك هایی از سوی دولت داشته باشند .

* ایجاد شركت های دانش پایه در حوزه زمین شناسی

وی با بیان اینكه مدل همكاری دولت و بخش خصوصی در سازمان زمین شناسی تدوین شده ، گفت : می توان از بخش خصوصی در اكتشاف و سایر موارد بهره برد. ‌

وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، تهیه نقشه های مختلف از ذخایر معدنی ، یافتن معادن اولویت دار با حضور ایمیدرو و اینكه درچه مناطقی نیاز به كار تخصصی است را یادآورشد.

غضنفری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان كرد: معادنی كه پس از استخراج، ‌فرآوری و صادرات از بین می رود قابل بازگشت نیست بنابراین بهترین عملیات با طله برداری فرآوری با كمترین خسارت به محیط زیست و با كمترین آسیب به مراتع ، زمین های كشاورزی به لحاظ معدنی می تواند هزینه بر و سود آورباشد .

از نظر وی پیشنهادهای تخصصی می تواند به سود نهایی و كاهش هزینه ها كمك كند و با كمك سازمان زمین شناسی می توان سایرعملیات استخراج ، فرآوری و فروش را با توجه به دانش زمین بهتر انجام داد تا زمین مورد بهره برداری قرار گرفته زمین قابل برگشت باشد و كاملا می تواند در كاهش هزینه ها و افزایش سود شركت ها موثر واقع گردد.

سی امین گردهمایی علوم زمین از یكم تا سوم اسفند ماه در سازمان زمین شناسی كشور برگزار شد.

اقتصام **1601**





:: برچسب‌ها: نور , ایتالیا , دریا ,
:: بازدید از این مطلب : 468
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: